Лекарите и социалните мрежи – ефикасен PR или …загуба на време?

Преди 10-15 години нещата са били много лесни и ясни. Интернет дори не е бил така широко популярен, сайтовете са се броели буквално на пръсти, както и потребителите. Търсачките са давали по-малко резултати, а простото наличие на какъвто и да е сайт ви е давало директен достъп до растяща армия от интернет потребители, готови да използват вашите услуги. В края на 2011, когато интернет потребителите в България са вече малко под 4 милиона /тоест, всеки в активна възраст с пари за харчене/, нещата вече не са така прости.

Дори и да направите сайт за вашата практика и вложите много пари в него, всеки би ви препоръчал да го популяризирате в социалните мрежи. Все едно Мохамед отива при планината, а си оказва, че е обратното. Казали са ви, че е много лесно – почти колкото да се запознаете с някой на кафе и да му разкажете за вас и вашата практика, за медицинския център, в който работите, за специализациите ви. И да навием ръкавите…

Колко социални мрежи има в България?

Ще бъдете учудени, че дори в малката ни страна има над 100 социални мрежи. Лесно можете да намерите списъци в интернет, да направите 100 регистрации и да създадете 100 профила. Ще ви остава ли време да работите с пациенти, ако трябва на ден по 5 минутки да отделяте на всяка? Извън физическите възможности на човек е да бъде навсякъде, опитайте се да бъдете там, където трябва и където се усещате добре, това е идеята и на социалните мрежи…

Фейсбук и къде другаде?

Няма какво да се лъжем, Фейсбук е почти синоним на социална мрежа, а дори и бабите пред кабинета ви имат вече профили. Ако започвате със социално – мрежова кампания, това е мястото. И другаде къде ли? Вие си изберете, като прегледате дългия списък. Голяма част от тях отпадат автоматично, щом става дума за реклама на лекарска практика. Нали няма как да я представите пред аудитория, която се интересува от туризъм или от мода и облекло. Наистина, не залагайте на количеството, а на качеството. И пак повтарям, нека да е там, където се усещате в свои води.

Регистрирах се, имам достъп…и след това?

Преди да се регистрирате въобще, хубаво ще е да погледнете към функционалността на дадената мрежа, какво ви позволява и какво ви забранява. Няма да е лошо да подготвите снимка, лого, стандартизирана информация, както и да осмислите какво искате да кажете на бъдещите си приятели.

Профил

Пред вас стои задачата да го направите интересен и „социален“. Осмислете възможността да предоставяте на стената си /или каквото предлага мрежата/ интересни материали с линкове от вашия сайт. Автоматично или ръчно, то е много полезно и важно за вашия SEO.

Поведение

Не разчитайте на регистрацията си, за да ви намерят. Не стойте като кисело дете в ъгъла, защото със сигурност изпускате голяма част от купона. Общувайте и създавайте приятелства, бъдете балансиран и премерен. Това е най-печелившата практика.

SEO или…приятели

Можете да наводните профила си с линкове, но ще има ли кой да ги види? Ставате скучен, а това е лошо в социалните мрежи. Това отблъсква приятелите ви, а те са активната маса, която би проявила интерес към вас. Хубаво е да намерите един разумен баланс, който да ви позволява да информирате приятелите си за новостите във вашия медицински център или практика.

Черен PR

“Вчера бях в кабинета на доктор Х, пълен некадърник.“ Този коментар е напълно възможно да се появи във вашия профил, дори и вчера въобще да не сте имали нито един пациент. Просто някой си прави черен PR на ваш гръб. Лесно е, понякога дава страхотни резултати, но винаги се обръща и срещу вас. Не правете това, което не искате да се случи и на вас.

Кога се случват чудесата?

Чудеса в социалните мрежи няма отдавна. Много е важно да имате разумни очаквания. Нереално е да очаквате вълна от пациенти, само защото имате профил някъде, дори и във Фейсбук. Качили сте се на бавен, но сигурен влак. Просто трябва да бъдете добър пътник и да пътувате активно в правилната посока.

Не трябва да забравям:

ДА

  • бъда честен и да бъда приятелски настроен
  • бъда оригинален и да търся своята среда
  • разумно да преценя къде е моето място
  • предоставям интересно и оригинално съдържание
  • го правя заради хората, а не заради оптимизацията на сайта си
  • да оставя хората да проявят интерес съм мен, без да ги принуждавам аз.

НЕ

  • трябва да бъда агресивен към приятелите си, в налагането на моята реклама
  • трябва да забравям, че пред мен и до мен стоят хора, а не просто SEO единици
  • трябва да мамя или да злоупотребявам с приятелството им
  • не трябва да бъда сив и скучен
  • трябва да злепоставям конкуренцията
  • трябва да се отказвам бързо.

Коментарите са забранени.